Opper Chief, Verloving, HIV test - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annelieke Back - WaarBenJij.nu Opper Chief, Verloving, HIV test - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annelieke Back - WaarBenJij.nu

Opper Chief, Verloving, HIV test

Door: AnneliekeBack

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

06 December 2011 | Ghana, Accra

Lieve lezers,
Vandaag is het sinterklaas. Marloes en ik hebben gister onze schoen gezet en wel twee liedjes gezongen. We hebben zelfs brood bij onze schoen gelegd voor het paard. Helaas hebben we niks gekregen. Zijn we toch niet braaf genoeg geweest.

De fietsen zijn gearriveerd. We moesten woensdag om 10:00 op het kantoor zijn en dan zouden we met ze alle naar Accra gaan om twee fietsen uit te zoeken. Na 3,5 was Robert eindelijk in het Kantoor. Ik was zo pissig dat hij ons zo lang had laten wachten en toen hij me vertelde dat hij al naar Accra was geweest om de fietsen zelf te kopen was ik woedend! Ik heb een flinke ruzie/discussie met hem gehad over hoe hij het in zijn hoofd heeft gehaald om van mijn geld fietsen te gaan kopen zonder mij daar over te informeren. Het zijn twee mooie mountainbikes wat je hier echt wel nodig hebt omdat de wegen slecht zijn. Na een paar dagen was mijn woede afgezakt en hebben Robert en ik het uitgepraat. De mountainbikes zijn erg mooi en gaan zeker voor een goed doel gebruikt worden. Ook weet ik nu dat ik zelfs in het engels ruzie kan maken en een conflict op kan lossen.

Donderdag gingen we naar Accra om mijn visum nog een keer te verlengen omdat ik vorge keer niet genoeg geld had om het in een keer te doen. Accra is echt een verschrikkelijke stad. Het enige wat wij tot nu toe hebben gezien in alleen maar Verkeer en de immigratiedienst. Na het aanvragen van mijn visum hadden we afgesproken met Bas (een jongen die in de Volta regio als vrijwilliger werkt en die we kennen via Ontmoet Afrika). We hadden afgesproken in het winkelcentrum en hebben daar gezellig samen gegeten. Het winkelcentrum zelf stelde niet heel veel voor. Ze verkochten wel Birkentocks dus we gingen even voor de grap kijken wat ze kosten. Rararara: 230 cedi, dat is 115 euro. Niet normaal he? Marloes en ik deden uit verveling een rondje door het winkelcentrum en kwam een bioscoop tegen. We zijn lekker naar de bios geweest en hebben een gezellige dag gehad. Rond 17:30 gingen we terug richting Kasoa. Dit was een heel slecht idee. We waren om 21:30 eindelijk in Kasoa. Jeetje wat een reis. Je kan het in een 30 minuten rijden maar door wegwerkzaamheden doe je er uren over.

En toen was het alweer tijd voor weekend. We hebben heerlijk in Kokobrite gezeten. Dit is een plaatsje aan het strand. Heerlijk gegeten, gezond, gedanst en souvenirs gekocht. Het afdingen is hier echt een sport en ik ben er verschrikkelijk slecht in.

Maandag zouden we starten met het uitdelen van de muskietennetten. Dit ging natuurlijk niet door. Daar kan ik echt niet aan wennen hoor. Dat je afspraken maakt en dat die dingen dan niet gebeuren of niet door gaan. Het verantwoordelijkheids gevoel is hier af en toe ver te zoeken. Dinsdag was dit eigenlijk het zelfde verhaal. Er was een training over hoe de muskietennetten op te hangen. De vrijwilligers kwamen rustig twee uur te laat. Marloes en ik zijn toen lekker naar het strand gegaan want waren het helemaal beu om alleen maar te wachten.

Woensdag zijn we dan eindelijk begonnen om de netten op te hangen. Te netten worden in de slaapkamers van de mensen op gehangen. Ik moet zeggen dat het niet heel prettig was om in de slaapkamers te kijken. Te kamers zijn vaak klein, benauwd en ruiken niet zo fris. Het is best confronterend om te zien dat soms een heel gezin in een klein kamertje slapen. Ook waren er mensen die niet wilde dat we in hun slaapkamer kwamen. Dat betekend dat ze dan ook geen net krijgen. Ik was echt een beetje boos op die mensen. Hoe stom kan je nou zijn. Je gaat dus liever dood aan malaria als dat ze even 5 minuten iemand in hun kamer laten.

Na de anatomie van een schaap gezien te hebben, heb ik nu ook de anatomie van een geit gezien. Hij werd zo voor onze neus geslacht. Deze keer werd het velletje er niet afgehaald maar op het vuur verbrand en daarna helemaal schoongemaakt. Marloes en ik stonden vol afschuw te kijken hoe het geitje nog half levend verbrand werd. Dit is echt het basic leven. Zelf je eten slachten, wassen met regen water en in de bush naar de wc. Ik denk toch dat ik dit nog wel ga missen. Het is onvoorstelbaar hoe hebberig wij zijn. Altijd het nieuwste van het nieuwste willen en het lekkerste willen eten. Nou geloof me ik kan wel een broodje smos, big Mac, frikandel, frietjes pindasaus enz gebruiken.

Vrijdag zijn Marloes en ik naar Kasoa gegaan om daar te werken. We gingen met Eric en Robert naar de markt waar het health center een tent had opgezet. Hier kon je je gratis laten testen op HIV en kreeg je ook nog een gratis condoom. Marloes en ik moesten rondlopen om mensen over dit te informeren en moesten condooms uitdelen. Dat is natuurlijk echt iets voor mij! Het was super leuk om te doen. Nu werden wij is een keer niet aangesproken door de Ghanese bevolking maar moesten wij hun aanspreken. De reacties waren enorm verschillend sommige mensen wilde niks van onze condooms weten en sommige wilde wel graag een doos hebben want ze hielden enorm van seks vertelde ze ons dan. Hilarisch! Eric vond het een goed idee om ons ook te laten testen op HIV want als gezondheidsmedewerkers moet je wel weten hoe je er zelf voor staat. Nou lieve mensen ik kan jullie vertellen dat ik GEEEEN HIV heb! Daarna zijn we naar Bontrase gegaan in onze mooie Ghanese jurk want daar was de opper opper opper chief! We waren er pas laat dus hebben niet alles kunnen zien. Het was bijzonder om de queen mother en de opper chief bezig te zien en alles erom heen. Ghana is wel een land van rituelen en sterke geloven dus dit soort ceremonies zijn wel bijzonder.

Zaterdag hadden we een verloving van de zoon van John. We moesten om 07:00 al bij John zijn en we gingen uiteindelijk om half 9/9 uur weg. Heerlijk die Ghanese tijd. We gingen eerst naar haar dorp. Hier gingen de families tegen over elkaar zitten en bespreken wat ze van elkaars zoon en dochter vonden en of ze wel goed genoeg voor elkaar waren. Daarna moest John de bruidsschat betalen. Nou Ellen en Ben en Mirjam en Evert wees maar blij dat we dat in Nederland niet zo doen want anders hadden jullie blut geweest. Had wel leuk geweest want dan had ik twee bruidsschatten gekregen hahaha. Hij moest in totaal wel 500 cedi betalen en er kwamen wel 15 grote cadeaus voorbij. Van ondergoed tot gouden sierraden. Marloes en ik waren inmiddels wel heel benieuwd naar de bruid. Ze moest toch wel ongelofelijk knap wezen want ze as behoorlijk duur. Het was bijzonder om te zien hoe de zoon van John zijn bruid voor het eerst zag en hoe hij haar sluier af deed onder luid gegil van de vrouwen. De ring werd ook onder luid gejoel en gegil om gedaan. Hierna gingen we naar de kerk en daarna was er nog een feestje. Het was bijzonder om hier bij te zijn. Toen ik terug kwam in mijn dorp was de derde dag van de begrafenis aangebroken. Het is geweldig om dit te zien. De muziek staat keihard en iedereen is aan het dansen. Het was eigenlijk nog gezelliger dan de bruiloft haha.

Zondag ben ik om 08:00 vertrokken naar de kerk en kwam ik om 15:00 pas weer terug. Als ik nu geen heilig boontje ben. Heb gezongen en gedanst en kon geen halleluja en amen meer horen. Aangezien het de laatste keer was dat ik mee kon heb ik wel genoten van alle mooie Ghanese kleding, dansjes en gezang. Daarna zijn Marloes en ik naar de lodge in Kasoa gegaan en zijn we s ’avonds wezen stappen voor de laatste keer met Eric en zijn broertje.

Gister hebben we de mountainbikes in elkaar gezet en een rondje gefietst. Het zijn mooie fietsen hoor en perfect voor de omgeving hier. Vanmiddag gaan we met de queen mother op stap, ze wil ons een dorp laten zien. Marloes en ik gaan ook nog een lijst maken met 10 gezondheidstips en laten deze dan inlijsten en geven ze aan de scholen als afscheidscadeau. Donderdag hebben we onze eindbeoordeling en vrijdag zit het erop. Dan gaan we naar Accra want Marloes vliegt zondag avond terug en maandag komt Wouter!

Het zal raar zijn om afscheid te nemen maar ik ben ook wel aan een lekker bedje, gewone wc en een douche toe en natuurlijk aan een heerlijke vakantie met Wouter! Nou misschien schrijf ik maandag in Accra nog een verhaal en anders zie of spreek ik jullie over 23 dagen weer.

Is sinterklaas nog bij jullie langs geweest? Mocht ik maandag nou niet meer op Internet zitten wens ik iedereen een hele fijne kerst toe! Wout en ik brengen de kerstdagen als het goed is heerlijk samen op het strand door!
Liefs Liek

  • 06 December 2011 - 12:53

    Margot:

    Lieve Annelieke, je hebt niet een beetje maar werkelijk ALLES uit je stage gehaald. Wat hebben jullie veel meegemaakt. Wat die fietsen betreft: terecht was je kwaad maar wat goed dat je het ook weer kon uitpraten en verder samen werken. Die auto voor Maarten vind ik een topper. Een beetje opknappen en dan heeft'ie zeker een prachtige oldtimer. We wensen jullie samen 23 prachtige, relaxte dagen toe en wat zal het totaal ANDERS zijn als je weer in het Souburgse bent. Maar dat is nog langgggggggggggggggggg niet aan de orde. Genieten maar, want je hebt het dubbel en dwars verdient.

  • 06 December 2011 - 13:17

    Sa En Peg:

    Geniet van elkaar!!!!!!!!! alvast fijne Kerstdagen! en zie je gauw!!! ksukuskus

  • 06 December 2011 - 14:09

    Rene:

    Heey Liek,

    Geweldig dat je het toch maar volbracht heb... (die laatste dagen gaan ook wel lukken)...
    Diep diep respect, kan niet anders zeggen..

    Ik mis wel 1 foto...... van de fietsen (A)...

    Geniet van je vakantie met Wouter, je heb het dubbel en dwars verdient...
    Ik moet zelf nog 6 dagen werken, en dan zit mijn werkjaar er weer op :-)...

    Fijne kerstdagen en tot snel..
    xxx

  • 06 December 2011 - 19:37

    Paps En Mams:

    Dag schat,
    Nog even volhouden en dan is het achter rug. Niet teveel meer stressen de laatste dagen,relaxen en goed afronden en dan met Wouter op een welverdiende vakantie. Prachtig dat je het fietsenproject afgerond hebt, laat je in ieder geval een herinnering achter. liefs van ons

  • 06 December 2011 - 19:39

    Ria:

    Laat de vegetariers maar niet naar de foto's kijken van die geit.....Het hoort nu eenmaal bij het leven aldaar.
    Wat zal je uitkijken naar de komst van je vriendje. Geniet van de vakantie met hem. Mag wel na zo'n werkperiode . Dikke knuffel van Flip en mij

  • 06 December 2011 - 21:38

    Mama Van Marloes:

    Hoi Annelieke,

    Weer een mooi verslag met leuke foto's. De "jurk" staat je goed. Ik hoop dat jullie nog kunnen doen wat je willen doen. Ik wens jullie samen nog een fijn weekend toe en dan is het afscheid nemen van Loesje en je armen open doen om Wouter te ontvangen. Ik wens je nog een fijne vakantie met Wouter en prettige feestdagen toe. Geniet er maar van. En we horen en zien je wel als je ook weer in ons kikkerlandje bent.
    Groetjes van de mama van Marloes.x

  • 06 December 2011 - 21:41

    Wendy Mulder:

    Hoi Annelieke,
    Nou het zit er bijna alweer op, toch snel gegaan he? En je hebt een hoop meegemaakt, gaaf hoor. Vanuit een regenachtig Souburg wil ik je alvast fijne kerstdagen wensen, samen met je vriend, All you need is love. Tot snel. Goetjes Wendy

  • 07 December 2011 - 09:06

    Wibowama:

    Hoi Liek, weer heel wat meegemaakt zeg!!! Fantastisch. Fijn dat het fietsgedoe opgelost is. Je jurk staat je erg leuk, mooie kleuren zo te zien. Foto en verhaal van het geitje was wel even slikken. Ik ga nu aftellen hoor, wil je graag weer zien. Nog heel heel veel plezier met Wouter. Dikke knuffels.xxxx

  • 07 December 2011 - 09:06

    Paul Poland:

    Hoi Annelieke,
    Wat een verhaal weer en bizar van dat geitje. Ik heb ongeveer het zelfde gezien in Indonesie, maar dan met honden. Ik kan me dus je reactie voorstellen. Kom gauw naar huis, want het wordt tijd voor een frietje met...

    Groeten

    Paul

  • 07 December 2011 - 10:46

    Mir:

    Ha Liek,

    gelukkig bestaat de bruidschat hier niet!! Niet te geloven toch, je bruid pas mogen zien na het betalen, oeps zou er ook een tegoedbon bestaan??

    Geniet nog van je laatste daagjes in het dorp, wat zul je straks met de gehaastheid hier met weemoed terugdenken aan Ghana.

    Nog even en dan kun je met Wout knoevelen! Eindelijk!!!

    Petje af voor je goede daden in Ghana ... wauw!
    liefs, geniet met Wouter van je welverdiende vakantie en kom heelhuids terug. Dikke kus Mir en Eef

  • 07 December 2011 - 14:46

    Diana Peene:

    Hi annelieke,

    zo te lezen ben je gelukkig weer een beetje beter, wat een belevenis daar. Bij jou is het lekker warm dat kan je hier niet zeggen een graat of 6 en wind, regen en hagel. ik zou zeggen het beste en tot horens.
    gr. Fam Peene Westkapelle

  • 07 December 2011 - 22:05

    Wouter:

    Haa schat!

    Je raad NOOIT wie ik net aan de telefoon had! Een meisje dat in Ghana zit, daar stage loop en alsmaar ruzie maakt met d'r leidinggevende ;)

    Hahaha nee hoor lief, wat is het toch fijn om even je stem te horen. Nog een paar daagjes en dan kom ik eraan WAHOO! En no worries, m'n spullen liggen al lang en breed klaar!

    Leuk dat je zoveel reacties krijgt, volgens mij kunnen we zo een Acy-Back-Fanclub beginnen :)! Naja je stage zit er zo goed als op, en geloof me, je beoordeling heb je zekers in de pocket! Trots op je schat!

    Zet hem lief! Nog even samen met Marloes genieten de laatste dagen :). En ook al zal het afscheid nemen daar niet altijd even leuk zal zijn, ze zullen ongetwijfeld ook ontzettend trots op jullie zijn! Dus pluk de dag en bereid je maar alvast mentaal voor op je vakantie haha ;)!
    Wij kunnen dalijk in ieder geval zeggen dat we onze 1e kerst samen op het strand in Afrika hebben gevierd!

    Hou echt onwijs veel van je <3!!!

    Big KIES van je ventje X!
    En tot volgende week!! (hoe cool is het om dat te kunnen zeggen :D!)

    p.s. Ik had ook niks in m'n schoen hoor van Sinterklaas haha :P!

  • 07 December 2011 - 22:24

    Peter En Annemiek :

    Nou Annelieke, wat kunnen we nu nog aan al die leuke reacties toevoegen? Je hebt daar nu toch een nieuwe vader en moeder? Hoe zit dat dan met de bruidsschat als je daar ineens gekke plannen krijgt met Wouter? Geniet de komende weken en misschien zien we je wel op onze oud en nieuw party!

  • 09 December 2011 - 04:58

    Marel:

    Lekker gaan genieten samen!!
    Liefs xx vanuit het regenachtige en winderige Rotterdam

  • 10 December 2011 - 11:57

    Cees En Nonna:

    lieve Annelieke, als je dit leest,heb je je stage al afgerond en afscheid genomen van je familie daar.We kunnen ons goed voorstellen dat het moeilijk is voor je.Je bouwt in een paar maanden toch een band met elkaar.En dat geitje, wat triest.Je mag in ieder geval trots zijn op je zelf, want je hebt het super gedaan. JIj ook fijne kerstdagen en geniet van je welverdiende vakantie met je vriend.

  • 13 December 2011 - 21:23

    Yvonne:

    Hai Annelieke,
    Ik heb mijn leesachterstand weer ingehaald: je stage zit er op en je kunt nu heerlijk gaan genieten van een paar weken vakantie! Te gek hoor Liek!! Lijkt me wel apart om door het land te reizen dat je zo goed hebt leren kennen en "van binnen" hebt ervaren.. Wat een gruwelijke en prachtige foto's: ik verwacht natuurlijk een Ghanese avond waarin jij in je jurk (ik vind hem echt mooi) oerhollandse bitterballen serveert. Zonder dollen: een hele fijne tijd in Ghana met Wouter; bisou de nous tous,
    Yvonne & fam.

  • 16 December 2011 - 10:05

    Joanne:

    He!

    Ik loop door mijn afstudeerstress een beetje achter met lezen maar nu alles is afgerond heb ik weer alle tijd voor jouw leuke verhalen ;) Leuk om te lezen over de plekken waar je komt waar ik ook ben geweest. Beetje jammer dat hij nog leefde toen hij werd verbrand... Geniet er van daar, hier is het al heel de week alleen maar aan het regenen!

    Liefs Joanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke

Actief sinds 25 Juli 2011
Verslag gelezen: 696
Totaal aantal bezoekers 40970

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 29 December 2011

Stage in Ghana

Landen bezocht: