Dansen, Zingen & Prinsesjes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annelieke Back - WaarBenJij.nu Dansen, Zingen & Prinsesjes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annelieke Back - WaarBenJij.nu

Dansen, Zingen & Prinsesjes

Door: AnneliekeBack

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

15 Oktober 2011 | Ghana, Accra

Hallo Allemaal,
Eye te sein? Ook wel Hoe is het?
Week 5 alweer. Het is erg dubbel. Soms vliegt de tijd en soms kruipt de tijd hier.
Net als mijn stemming. Meeste van de tijd is het erg leuk maar soms (vaak in het weekend)mis ik thuis toch ook wel erg. Broertje lief die zijn kamer heeft veranderd, een auto heeft gekocht, een nieuw bed, Wouter!,Mijn lieve Omaatje, Rianne, Paps en Mams en noem maar op! Van de week kreeg ik post. Dat was echt zo ontzettend leuk!!

Maandag middag weer in twee klassen les gegeven over handen wassen, hygiëne en malaria. Het is zo leuk als je in de klas komt. Je zegt dan goodafternoon en iedereen gaat dan staan en herhaalt dat. Dan vraag je how are you? En dan zegt iedereen in koor: We are fine thank you and you? Het is elke keer weer een soort kick als de kinderen dat met ze alle zeggen. Ik ga het een keer filmen. Het is leuk om met de kinderen te oefenen hoe ze hun handen wassen. We doen dit stapsgewijs oefenen en ze doen ons allemaal na. We oefenen ook echt met een aantal kinderen. Het is leuk om te zien dat ze het erg leuk vinden om het echt te doen en dat ze bij de les worden betrokken. Als we klaar zijn zeggen we clap for your self en dan hebben ze een speciaal klapje, wat wij inmiddels ook kunnen haha. De kinderen zijn enorm enthousiast en weten inmiddels hoe we heten dus ze roepen allemaal: Sister Acy of Antie Acy. Ik zwaai dan enorm enthousiast en doe net alsof het de eerste is die het roept in plaats van de 100ste haha. Ik merk dat het enorm besmettelijk is want als ik nu naar mijn werk loop begin ik automatisch als goodmorning te roepen en te zwaaien.

Ghana is echt een land met veel enthousiaste mensen. De vrouwen hebben allemaal een dikke kont en een holle rug. De mannen willen allemaal trouwen met een blanke vrouw. De Ghanezen zijn dol op muziek en dansen. Overal waar je gaat en staat word er muziek gedraaid en mee gewiegd. Ze vinden het geweldig als je ook mee danst of mee kan zingen met een afrikaans liedje. Ook ben ik er achter waarom ze zoóoo’n grote neus hebben, ze peuteren ALLEMAAL heel diep in hun neus. Ook snuiten ze hun neus op straat. Ze schieten de snot dan een soort van weg, dit doen ze ook met speeksel. Ze dragen echt alles op het hoofd hier. De gekste dingen, verzin het maar alles gaat op het hoofd. 1 flesje water, koffers, schoolboeken, stoelen echt alles. De meesten vrouwen hier hebben nep haar, op de een of andere manier kan dat kroes haar niet zo lang groeien. Je ziet hier echt de lelijkste pruiken en nep haren voorbij komen, waar Marloes en ik dan weer keihard om lachen.

We hebben de hele week cursus gehad. Ik dacht dat is wel leuk want het ging over voorlichting geven aan de hand van rollen spellen. Nu bleek dat de hele cursus in de lokale taal is. Niet heel handig want dat versta ik niet. Tussen de training door hebben Marloes en ik de vrijwilligers ook getraind. Dit was wel leuk om te doen. We hebben alle onderwerpen besproken! Het niveau van de mensen hier ligt wel laag en daar moeten we wel echt rekening mee houden. De meesten kunnen niet lezen en hebben alleen de basisschool af gemaakt. Met de discussie of een rollenspel is het wel grappig want ik heb zo’n ander beeld van dingen omdat ik in een ander land woon. Marloes heeft een dronken meisje gespeeld dat seks had en zwanger werd. Echt hilarisch om mijn blonde vriendinnetje tussen al die donkere mensen te zien acteren en met een (gemaakte) zwangere buik te zien. Ik heb me rot gelachen en veel foto’s gemaakt. Tijdens de cursus worden ice brekers gebruikt. Dit zijn dansjes, liedjes of een kort spelletje. Het is erg grappig en iedereen doet dat ook erg enthousiast mee. Zelfs die nuchtere Hollanders.

De cursus is in de stad wat inhoud dat we elke dag 45 minuten op en neer moeten reizen. Het eerste stuk is met de taxi en daarna met de trotro. Marloes moet mij met de taxi komen ophalen en dan gebeurt het wel eens dat de taxi al bomvol zit en moeten we stappelen haha. Ook echt alles kan in de taxi mee, bananen, geiten enz. Daarna in de trotro dat is ook nog een heel avontuur om duidelijk te maken waar dat ding precies moet stoppen. Maar Marloes en ik zijn inmiddels zo ingeburgerd dat dat helemaal goed komt! De terug weg was alleen een ander verhaal. We moesten namelijk een trotro zien te krijgen aan de kant van de weg. Aangezien er 50 verschillende trotros zijn en deze nogal lekker door scheuren is dit een hele uitdaging. Door naar beneden te wijzen laat je zien dat je niet ver weg gaat en door heel hard de plaats te schreeuwen zouden ze moeten stoppen. Aangezien ons accent nogal anders is stoppen ze vaak wel maar liggen ze helemaal in een deuk omdat we het verkeerd uitspreken hahaha. Marloes is inmiddels al zo ingeburgerd dat als ze s’ avonds een bewaker ziet zitten ze tegen mij zegt: Ooh hij moet echt onder een net zitten hoor, anders krijgt hij straks ook malaria. Hahaha geweldig maar vast een gevalletje van daar had je bij moeten zijn om het grappig te vinden.

Na een week cursus moest er volgens onze bazen lekker gefeest worden. We zijn gister naar Accra gegaan en hebben daar aan de zee wat gedronken. Het is zo gek dat je hier zo vlak bij de zee zit. Bij ons ruik je echt die zeelucht maar hier ruik je alleen maar uitlaat gas. Het was fijn om even lekker aan zee te zitten en ik had het zelfs koud. Daarna naar een club geweest. De club had de uitstraling van het red light district en de mensen daar binnen ook. Gelukkig hebben wij ons prima vermaakt!

Vorige week hebben we stof gekregen van de Queen moeder en vandaag gaan we met haar dochter naar de stad om er een jurk van te laten maken. De stof is heel dik en bijzonder want alleen Queen moeders kunnen dit kopen! We hebben ook een armband en een ketting gekregen dus volgende week zijn Marloes en ik echte prinsesjes hahaha.

Marloes en ik zeggen regelmatig tegen elkaar we moeten wel echt genieten hoor! Ik vind het best lastig om er heel bewust van te genieten. Je gaat gewoon met de stroom mee en dan achteraf denk je Goh dat hebben we toch ook maar weer gezien of gedaan. Je merkt nu dat je aan het leven hier gewend raakt. Je kijkt niet meer zo snel op als er iets vreemds gebeurd en we kunnen ons aardig redden. Het is lastig want ze spreken hier wel 15 verschillende talen. Ik hou het bij het leren van 2. Ik ben ontzettend blij dat Wouter ook nog naar Ghana komt want jullie kunnen je gewoon echt niet voorstellen hoe het hier is. Wouter zegt wel eens nou dan ga je toch lekker relaxen vanavond, Uhm schat om 18:30 is het hier donker en ik heb geen licht dus ik ga maar slapen. Ik ben me wel echt heel bewust van de luxe waar ik thuis in leef en hoe dierbaar de mensen thuis zijn! Dus laat vooral een berichtje achter want het is echt fijn om te lezen!

Morgen gaan we voorlichting geven in de kerken over voeding en diabetes. Volgende week 3 dagen voorlichting geven en 2 dagen training. En volgend weekend waarschijnlijk naar Cape Coast!

Veel liefs vanuit Ghana!



  • 15 Oktober 2011 - 13:32

    Margot:

    Hoi Annelieke, ik geniet volop van je verhalen. Gelukkig mis je het thuisfront, want anders was dat voor ons ook niet zo leuk. Maar het gemis is de tegenhanger van zoveel wat je meemaakt. Ik heb het behang van Maartens kamer gezien. Je zult ervan opkijken. Wij vonden het prachtig, je moeder dacht er een beetje anders over, haha. Is die parasiet inmiddels vertrokken uit je lijf en gaat het met Marloes wat beter. Zo te lezen wel, want ondanks het harde werken hebben jullie je ogen open om de grappige dingen om je heen te zien. Jullie zijn belangrijke meiden geworden voor die mensen daar, dus zet het goede werk voort. Lieve groet ook van Paul, maar die zit ergens onder water in Sulawesië.

  • 15 Oktober 2011 - 15:24

    Peg En Saaiepiet Hah:

    dag schaat!
    ben best een beetje jaloers op je hoor, je maakt echt wat mee he maar tis waar hoor het word allemaal zo 'normaal' he je beseft het pas later pas, dat vond ik ook van Ambon! nu denk ik pas wouw wat was het toch een ervaring he! we hebben trouwens vandaag een nieuwe hoekbank gekocht! als je terug bent dan is het hier he-le-maal nieuw! ben benieuwd wat je er van vindt?? bij jou weet je het maar nooit haha;) nou meizz succes met alles maar weer! dikke kussss

  • 15 Oktober 2011 - 15:54

    Ria:

    Hallo Prinses,
    Wat zal je er prachtig uit gaan zien in die prinsessenjurk!!
    Dat wordt een feest.
    We kijken uit naar foto’s van jullie in die outfit.
    Als hij maar klaar is als je vriendje komt, hahaha
    En ja we kunnen ons inderdaad niet voorstellen wat het is om te leven en te werken zoals jullie nu doen. Maar jij wordt er veel wijzer van.
    Lieverd hou je taai en veel succes met de rest van je activiteiten.
    Dikke knuffel van ons

  • 15 Oktober 2011 - 18:13

    Mir:

    Liek, ik kan me echt niet voorstellen dat het daar aan zee stinkt naar de uitlaatgassen, wat vreemd! Je zit er zo te lezen nu helemaal goed in, dat je jezelf soms moet knijpen omdat het zo "normaal" begint te lijken. En dat jij al zo vroeger onder de wol kunt is voor een slaper zoals jij toch alleen maar luxe, ...

    BIj jou vliegen de weken om, maar hier ook, doordeweeks werk en allerlei en dit weekend met het mooie nazomerweertje hier lekker veel gewandeld met Macy, wat een geluk dat we het strand zo vlak bij huis hebben ... met een hond ga je veel sneller naar buiten, heerlijk is dat! Nu nog een week werken en dan hebben wij vakantie, ik wordt in die week 50, dat is snel gegaan, de tijd lijkt omgevlogen. Waren het vroeger de ooms en tantes die dan oud waren, nu wordt ik zelf 50 maar ik voel me nog jong.

    Wij lezen met plezier je verhalen en het is idd fijn voor je dat Wouter ook kan zien waar jij 3 maanden doorgebracht hebt en wat je doet, want het zal zeker heel anders zijn daar.

    Hou je taai!
    Enjoy en veel plezier komende week en dan in Cape Coast!

  • 16 Oktober 2011 - 12:22

    Mamske:

    wat een heerlijk verhaal weer ,het is elke keer weer genieten als je weer wat geschreven hebt. Paps en Maarten zijn druk aan de kever aan het werk.En ik ga zo even naar oma.Het is hier prachtig weer.Nou lief tot horens en dikke kussen.

  • 16 Oktober 2011 - 16:56

    De Ex Buurvrouw:

    Hey ! Prachtig zoals je ales beschijft. heb genoten van je verhaal. Ga je snel zwemmen??? Ik Ben heel stiekem wel een heel Klein beetle jarloers op jou. HAha. Xxxxxx

  • 16 Oktober 2011 - 17:49

    Marga En Cor:

    Hey Annelieke, geweldig wat een verhalen. We zitten nu voor het eerst op je site en alles te lezen en te bekijken. Super trots zijn we op je, je maakt heel wat mee. Je verruimd je blik wel en doe je heel wat ervaringen op. Dit ga je nooit meer vergeten. Fijn dat je ook nog lekker vrij kunnen nemen en lekker naar het strand gaan. Doe voorzichtig en geniet ervan.
    PS: Je gaat Lizzy missen die komt a.s. donderdag weer logeren! ha ha . . .

    Groetjes, Marga en Cor

  • 17 Oktober 2011 - 00:30

    Marella:

    Hey Meis,
    Echt schandalig, maar heb nu pas al je verhalen kunnen lezen. Dit doe je echt goed!! En wat zal je iedereen missen als je alleen bent. Dan gaan de gedachten spelen door je hoofd.
    Als ik lees wat je al hebt gedaan, echt super. Ben trots op je!! Z'n andere leefstijl als hier in Nederland. En dan de voorlichting die je geeft! Super!!
    Ik ben momenteel nachtzuster, dus kon lekker al je verhalen lezen.. Erg fijn om te weten hoe het met je gaat!!
    Wat zullen je ouders/broertje en natuurlijk Wouter jou missen..
    Nou meis, zet hem op !! Je kunt het.. En ik denk aan je..
    Liefs xx
    Marel

  • 18 Oktober 2011 - 19:52

    Annemarie:

    Hoi Annelieke,

    het is heel leuk om je verhalen te lezen. Natuurlijk hoor ik ook via Rianne en Maarten hoe het met je gaat en wat je allemaal beleeft. Ik heb bewondering voor je. Het is heel wat om je staande te houden in een wereld die je voor kort helemaal niet kende. Inderdaad is het voor ons niet echt voor te stellen. Op foto's mis je de geur, het geluid en de temperatuur. Wel heel fijn dat jullie nu goed aan de slag kunnen en dat het zo wordt gewaardeerd. Weet dat we aan je denken, groetjes van Rianne en mij.

  • 18 Oktober 2011 - 20:01

    Pa:

    In Cape Coast is Oasis Beach Resort leuk. Twee minuten lopen van het fort en aan het strand. Het restaurant is dé ontmoetingsplek voor reizigers. Sanaa Lodge is een chiquere optie. Vlak buiten Elmina ligt Ko-Sa, een mooi en niet duur strandresort gerund door twee Nederlandse koppels. Landinwaarts ligt Hans Cottage Botel, een prettige uitvalsbasis voor Kakum National Park. hansbotel.com

  • 19 Oktober 2011 - 08:25

    Slabbekoorn:

    Lieve Annelieke hoe is nu met je zijn de toren weer uit het lijf van je moeder hoorde ik dat je ziek geweest ben zorg goed voor je zelf Je verslag gelezen wat zal je een wijs mens worden met al die kennis die je daar op doet geweldig maar naast werken ook genieten hoor Annelieke ik had al eerder een berichtje gedaan maar dat is niet geluk .zelf heb ik het druk met fietsen nu kan het nog maar de kou doet zijn intrede Hartelijke Groet Slabbekoorn dag zeg je altijd dat vind ik prachtig

  • 20 Oktober 2011 - 08:49

    Peter En Annemiek :

    Hoi Annelieke, Kom ik zondag bij je moeder, heeft ze je nieuwe verhaal helemaal nog niet gelezen!!!! Wat een computermens is dat toch hé. Het behang op Maarten zijn kamer is niet van New York, niet van Los Angeles maar van San Francisco. Ziet er erg leuk uit hoor. Hij heeft trouwens een iets beter bed dan jij nu hebt. Morgen vertrekken wij met Cor en Marga en met Jack en Edith voor 5 dagen naar Istanbul. Was even een heftige ruzie waar Flint en Lizzy nu mochten logeren maar gelukkig is het opgelost hoor. Lizzy weet dat er bij jullie op de zolder een heerlijk bed leeg staat waar zij op kan liggen. Annelieke, we genieten van je verhalen en als we terug zijn, hopen we weer wat nieuwe foto's van je te zien.

  • 20 Oktober 2011 - 10:53

    Stephanie:

    Ha Annelieke!
    Ik heb je site van je moeder gekregen! Dus ben nu één van je volgers! Je mam was zondag een film komen kijken in onze nieuwe casa! Als je terug bent moet je maar komen kijken want jaja ik heb een pip-dekbed!!! Wat een heerlijke verhalen! En je fotos! Die tegeltjes die ze hebben zijn echt te gek! En die kleurige jurkjes zie Kiki er al in rond hupsen! Geniet ervan!!!

  • 20 Oktober 2011 - 12:06

    Eli En Nonna:

    wat een verhaal weer. Logisch dat je thuis mist, gelukkig maar dan weet je ook hoe goed wij het hier hebben, en dat het toch niet altijd vanzelfsprekend is. Hahahaha eli en ik zitten achter de pc met een pannekoek op schoot. dan lezen we over de neuzen van de mensen, met hoe en waarom en wat ze er allemaal mee doen. Gadver, pannekoek smaakt gelijk niet meer.Hetplaatsje waar eli het over had, heet Taco Radi, maar is wel 4uur rijden va. accra.Het eco resort heet three point. We blijven je volgen hoor. Veel plezier nog en groeten aan je vriendin. Liefs Eli en Nonna..

  • 21 Oktober 2011 - 10:59

    Joanne:

    Super leuk om je verhalen te volgen! Zo herkenbaar allemaal :) geniet ervan!!

    Liefs Joanne

  • 21 Oktober 2011 - 21:40

    Wendy Mulder:

    Hoi Annelieke,
    Wat een leuk verhaal weer zeg. Het is echt leuk om je belevenissen te lezen, want zoals jij nu leeft is voor ons niet te begrijpen, want wij leven luxe. Dus super hoor zoals je het volhoudt. Af en toe evalueren we je verslagen op de Zoute Viever. Samen met je oma en je moeder. Leuk hoor. Hier in Nederland wordt het langzaamaan winter en de nachten zijn al aardig koud, af en toe wat vorst aan de grond. Wat dat betreft zit je daar lekker in het zonnetje en zijn wij op onze beurt toch weer een beetje jaloers op jou. Groetjes uit Souburg

  • 24 Oktober 2011 - 11:35

    Tineke Van Den Berg :

    Hallo Annelieke,
    Wat ontzettend leuk al je verhalen te horen en wat een prachtige foto"s !
    De ervaring van je leven!
    Hou je goed verder en geniet er nog van.
    groetjes van Tineke [ z. v. ]

  • 24 Oktober 2011 - 18:37

    Merel:

    Hee meis!
    Hoe is het met je? Ik heb je laatste verhalen weer gelezen, erg leuk! Ik snap heel goed dat je het hier ook een beetje mist, maar voor je het weet is het voorbij en dan heb je een hele mooie ervaring erbij! Geniet er maar lekker van! Ik heb je ook een berichtje gedaan op facebook want wil nog een keer je adres om een kaartje te sturen! Kuss Merel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke

Actief sinds 25 Juli 2011
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 41005

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 29 December 2011

Stage in Ghana

Landen bezocht: