Health center - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annelieke Back - WaarBenJij.nu Health center - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annelieke Back - WaarBenJij.nu

Health center

Door: AnneliekeBack

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

21 September 2011 | Ghana, Accra

Zaterdag heerlijk in de lodge gezeten en eindelijk eens kunnen internetten. Internet is ontzettend langzaam en facebook doet het niet. Robert zou ons op komen halen en ons naar de gastgezinnen brengen. Om half 12 belde hij dat hij het niet ging halen en ons rond 2 uur zou ophalen. Prima, wij hadden internet en Fransisca zorgde goed voor ons. Uiteindelijk kwam het erop neer dat hij ons niet kon ophalen en of we zelf de weg terug konden vinden. Marloes en ik dachten dat we dat wel konden. Na veel gewacht en gepraat hadden we dan eindelijk de goede trotro. We moesten nog wel overstappen. Gelukkig wil iedereen helpen en zijn we er naar 1,5 uur eindelijk gekomen. John (de vader van het gastgezin) en zijn neefje stonden al op mij te wachten. Ik mocht op mijn gemakje mijn kamer inrichten. Het gezin bestaat uit Vader John, zijn vrouw, 4 kinderen en 1 nichtje en een neefje. Ik heb alleen nog maar John gezien, 1 zoon en 1 neefje. Het zijn dus vooral mannen en ik zit veel op mijn kamer omdat hun gaan werken en naar school gaan. Best ongezellig!

Zondag ben ik mee naar de kerk geweest. Dit was erg leuk er werd gezonnen ,gedanst en muziek gemaakt. Daarna heeft neefje Godfried me laten zien wat voor fruit en groente ze zelf kweken en me van alles laten proeven. We hebben veel gepraat over de cultuur verschillen. Zijn vader is een Chief en heeft 5 vrouwen. Godfried is dus een prins. Het is grappig om over dit soort dingen te praten. ’s Avonds werd mijn eten weer op mijn kamer gegeven wat ik erg ongezellig vond dus ik vroeg aan Godfried of hij mee wilde eten ( je moet mensen uitnodigen om samen uit dezelfde kom te eten). Gelukkig wilde hij dat en hebben we samen gegeten.

Maandag zouden we beginnen in het ziekenhuis maar er was van alles mis gelopen waardoor we pas om 11:00 terecht konden. De health center blijkt 4 bedjes te hebben en alleen van 8:00 tot 16:00 open te zijn. De meeste mensen komen in de ochtend. In de health center houden ze ook gespreken m.b.t. family planning en zwangere vrouwen. Ook dit gaat niet op afspraak. We kregen een rondleiding en er werd uitgelegd hoe ze te werk gaan. Wat een teleurstelling is dit! Er was geen 1 patiënt en om 15:00 werden we naar huis gestuurd.
Morgen een nieuwe dag, hopelijk een drukke want de tijd kruipt hier…

Dinsdagochtend om 8:00 beginnen wat betekend dat ik om half acht weg moet want ik moet nog een half uur lopen naar het ‘’ziekenhuis’’. Onderweg word ik natuurlijk door iedereen begroet. Om 8:00 aangekomen kregen we eerst uitleg over het wegen van baby’s. De verpleegkundige die hier werken zijn net van school af en zijn verplicht om een jaar te werken in een health center. Hier krijgen ze zelfs niet betaald voor:O. Om 09:00 mochten we met Erik en Abigail mee om homevisits te doen. Je gaat dan naar een bepaald stuk van het dorp en gaat op zoek naar vrouwen met kleine kinderen om te vragen of alles goed gaat en eventueel voorlichting te geven over family planning. Aangezien ook hier geen afspraken over gemaakt worden zijn er een heleboel vrouwen niet thuis. Toch hebben we een aantal voorlichtingen kunnen doen. De vrouwen hebben vaak alleen hun middelbare school afgemaakt. Op het moment dat je over family planning begint, wat eigenlijk gewoon een ander woord is voor seksuele voorlichting is beginnen ze hard te lachen. De mannen zijn vaak voor lange tijd op reis of hebben hun vrouw in de steek gelaten. Volgens de vrouwen hier gaat 80% van de mannen vreemd. Wat bof ik dan toch met mijn lieve vriendje(L)! Sommige vrouwen denken dat de condoom niet werkt en dat al de anticonceptie middelen vergif zijn. Als ze zwanger zijn halen ze wel een pilletje bij de medicijnman wat ervoor zorgt dat ze hun kindje verliezen. Pff wat een wereld. Volgens mij word dit dweilen met de kraan open.

Vandaag gaat de wekker om 5:15 want om 06:00 moet ik weg. Vandaag gaan we namelijk op outreach. Het regent maar dat doet het thuis ook dus ik trek dapper mijn regenponcho aan en stap flink door met in mijn gedachten dit word een leuke dag. Aangekomen in het ziekenhuis blijken Marloes en ik de enige te zijn totdat er een meisje tevoorschijn komt die verteld dat de outreach niet door gaat omdat het regent. Lichtelijk gepikeerd vraag ik of ik dat stuk dan voor niks heb gelopen. Ze geeft ons een nummer van Zuster Lizzy die we dan maar even moeten bellen. Gelukkig zijn ze onderweg en een half uur later dan gepland vertrekken we naar Odoton. We hebben een soort klein vriezertje bij waar de vaccins inliggen. In het dorp zetten we onze kartonnen naaldencontainer in elkaar en hangen we de baby weegschaal in een boom. Het regent nog steeds en er is nog niemand. Uiteindelijk komen er 50 kinderen tussen de leeftijd van 1,5 en 3. Deze hebben we gewogen en hun arm opgemeten. Sommige kregen nog vitamine A, dit zijn druppels. Dit ging allemaal niet zonder slag of stoot, de kinderen hangen namelijk nog steeds op de rug van de moeder en hadden niet allemaal zin om op de weegschaal te staan. Er was ook absoluut geen orde want al deze vrouwen stonden door elkaar te roepen en de kinderen waren aan het huilen. Het was complete chaos!! De baby’s werden aan de boom gewogen en na 6 maanden of ouder werd ook het armpje opgemeten. Marloes en ik mochten gelukkig nu ook van alles doen. Sommige kinderen kregen vaccinaties. De spuiten werden opgetrokken en zonder omhulsel weer terug in de koelbox gelegd (heel steriel dus). De naald was net zo groot als die wij gebruiken bij volwassenen om i.m te prikken (in de spier). Er zat totaal geen logica in de manier van werken. Om 11:00 waren we klaar en zijn de met hoofdpijn gezellig samen in bed gaan liggen. Om 13:00 richting Kasoa gegaan voor internet waar bij aankomst de elektriciteit uitgevallen blijkt te zijn. Na een belletje met onze vriendin Francisca (van de Lodge) konden we daar interneten op de noodstroom. Robbert ook nog even gezien en gezegd dat we niet tevreden zijn over de gang van zaken. (hier is ook al over gesproken met ontmoet afrika). Macy is weer terug dus als het goed is zien we haar morgen of overmorgen. Marloes en ik hebben zelf een heel plan gemaakt over welke voorlichting we willen geven en aan welke doelgroep. Zo willen we op een lagere school de kinderen leren goed handen te wassen door dit echt met materiaal te oefenen en voor te doen. We willen aan middelbare scholieren safe seks voorlichting geven door een flip charts en een vragenspel. We hebben nog veel meer ideeën maar dat horen jullie nog als we Macy hebben gesproken.

Trouwens ik heb ook nog goed bericht:
Ik heb vandaag voor het eerst geen diarree gehad..JOEPIEE! Ik heb een beste vriend..mijn lieve kleine blauwe emmertje. De wc is hier namelijk een stenen huisje met een gat in de grond waar je billen afveegt met een maïskolf. Jullie snappen vast dat dat niks voor mij is. Dus ik zit lekker op mijn lieve blauwe emmertje. Mijn overbuurvrouw uit Kenia heeft nog even gebeld en ik hoop dat ik het nog net zo leuk ga krijgen als haar. Ik hou me maar vast aan de gedachten dat iedereen zegt dat het na 3 weken geweldig word. Marloes en ik hebben ideeën genoeg dus ik hoop dat we daar snel mee aan de slag kunnen!
Iedereen bedankt voor zijn lieve berichtjes!!

Dikke Afrikaanse kuss van Acy!


  • 21 September 2011 - 16:42

    Bert En Marieke:

    Hallo Acy,
    Blij om te horen dat het allemaal zo gesmeerd loopt -tussen de billen-, nu de organisatie nog. Geduld is hier een schone zaak zullen we maar zeggen. ook hier geldt 'Jam Karet" tijd is van elastiek.Het verhaal is weer prachtig, je maakt van alles mee, een ervaring die je niet licht zal vergeten. O,nee je hebt geen licht, hahahah. Er is in ieder geval een een container geduld naar je opgestuurd, hopelijk krijg je hem voordat de stage om is.
    Dikke kussen van je broer en een dosis zonneschijn van ons.

  • 22 September 2011 - 07:52

    Monique (DR):

    Hoi Annelieke,
    Zo te lezen ben je echt back to basic zeg. Waarschijnlijk kan je een hoop positief werk gaan verzetten daar maar inderdaad geduld is een schone zaak.
    Fijn dat je zo'n aardige buurvrouw in Kenia hebt. Doe haar maar de groeten van haar tante.
    Heel veel succes daar ook voor Marloes.
    Monique de Rie

  • 22 September 2011 - 18:03

    Joanne:

    Wat een verhalen al terwijl je er nog maar net bent! Ik ben ook in Kasoa geweest dus ik heb er een beetje een beeld bij, leuk.
    En geloof mij.. uiteindelijk went het allemaal echt ;)
    Op het werk missen we je enorm, het is complete chaos sinds je weg bent:) Geniet er maar van dat daar niet alles zo snel moet als hier!! Daar ga je terug in NL nog met heimwee aan terug denken..

    Xx

  • 22 September 2011 - 18:05

    Joanne:

    Ps: Ik mis de foto's ;)

  • 23 September 2011 - 06:19

    Rene:

    Heey Acy :)..

    Sterkte, de ideeën die je opnoemt lijken mij leuke dingen om te doen.. Hopelijk gaat het door en kan je straks doen wat je zelf voor ogen heb.

    Je slaat je er wel door heen. Dat geloof ik 200%..

    dikke kus
    René

  • 23 September 2011 - 12:54

    Suzanne:

    hey liek! wat leuk om te lezen! geniet ervan liefs suusje

  • 23 September 2011 - 13:23

    Peter En Annemiek :

    Als we je verhaal zo lezen, weten we zeker dat het goed is dat je om enkele donaties hebt gevraagd. Dat geld komt zeker goed van pas.
    Probeer ook te genieten hoor.

  • 23 September 2011 - 14:42

    Nonna:

    je billen afvegen met een maiskolf???? moet niet gekker worden. Ze kunnen het beter opeten.

  • 24 September 2011 - 09:56

    Yvonne De Ridder:

    Hai Lieke,
    Ouf; dat is een heftige start!! Ik begrijp dat je je Nederlandse gewoontes helemaal moet loslaten.. frustrerend, zeker als je denkt dat je kunt aanpakken. Maar.. wie weet komt dat ineens onverwachts wel goed en ga je nog wennen aan dat slaperige tempo en de chaos! Dan wil je niet meer terug naar ons stresslandje.. Sterkte Anneliek
    ps. en de groetjes van Rinus

  • 24 September 2011 - 20:39

    De Buurvrouw:

    He! Heb je nu Safaricom gekocht? Ik heb helemaal uitgezocht op het internet of ze dat in Ghana hebben en een kennis vertelde mij dat het kei goedkoop is om te bellen. Zo'n kaart is 40 cent man. Ik heb je er over gesmst. Laten we nog ff klessebesse. Daarnaast zeg je dat je hoopt dat het net zo leuk word maar ik vind het een vrij bijzondere ervaring met die baby's in de boom. Dat heb ik niet gezien. Ik wou dat ik er bij kon zijn..

  • 26 September 2011 - 13:42

    Flip En Ria:

    Hallo An.nelieke,
    DE verslagen gaan we thuis uitgebreid lezen. Morgen weer in Nederland.
    Een lieve Surinaamse groet met veel brassas

  • 26 September 2011 - 20:56

    Francis:

    Heey Annelieke, Wat een belevenissen,blijkbaar moet je verwachtingen bijstellen, en zelf het initiatief nemen om er iets van te maken. En je moet maar zo denken dat je toch een belangrijk steentje bijdraagt aan kennis en voorlichting.
    Ik hoop dat je toch nog een leuke tijd tegemoet gaat. Zorg goed voorjezelf!!! Groetjes en een dikke X van ons allemaal.

  • 27 September 2011 - 13:22

    A. Krosenbrink:

    Hallo Annelieke,
    Niet alles verloopt zoals jullie gedacht hadden. maar jullie, sterke vrouwen, zijn in staat om er wat van te maken!

    groeten Anny K

  • 27 September 2011 - 18:26

    Leonie :

    Hoi Annelieke,

    wat voor verhalen die je nu al heb, ook al ben je er nog niet zo lang.
    Maar er zullen denk ik nog wel veeeel veeel meer bij komen.En ook veel dingen bij zijn die je niet zo snel zal vergeten..Ander Land andere gewoontes (weet niet of dat wel goed geschreven is)
    Maar ik wens je nog een leuke stage met nog meer leuke dingen die je zal beleven, geniet er maar van de dagen/weken zijn zo om.
    Groetjes uit Duitsland **

  • 27 September 2011 - 19:40

    Edith:

    Heey Zondagskind,
    Knap dat je zoveel kunt schrijven op die schaarse momenten dat er internet is. Blijf dat doen hoor, dan kunnen wij ook meelezen wat je zoal meemaakt. En hoewel het voor je gevoel te lang duurde eer je echt aan de slag mocht heb je al heel wat indrukken opgedaan. Te veel om op te schrijven - en dan zou het nóg niet overkomen. Ik denk dat je er gewoon geweest moet zijn om te weten hoe het echt is.
    Ik hoop dat je eigen ‘infrastructuur’ weer goed werkt. Emmertjes zijn eerder groot dan zwaar, dus misschien kun je je blauwe vriend in december meenemen naar huis en hier zindelijkheidstrainingen aan kinderen geven???
    Ik lees wel weer hoe ’t verder gaat,
    veel liefs van
    Edith

  • 27 September 2011 - 21:00

    Wendy Mulder:

    Wat een verhalen zeg, en wat een belevenis. Ik leef met je mee. Ik kan me echt niet indenken hoe het moet zijn om niet even onder de douche te kunnen stappen en hoe het is zonder stroom. Ik hoop dat het, na je eerste drie weken super voor je word, en je totally gewent bent aan de blauwe emmertjes met mais.
    Heel veel succes en ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen.
    Groetjes en succes uit het soepdurp

  • 28 September 2011 - 15:05

    Margot & Paul:

    Net terug van een luxe wandelweek, slapen in de camper, zonnen in een ligstoel en alles bij de hand. Wel grote blaren gelopen, maar dat gaat vanzelf weer over. Dan lezen over jouw avonturen. Blauwe emmer, maiskolf, baby's wegen in de boom, grote injectiespuiten. Hoe groot kan het verschil zijn. Wat kun je overigens goed schrijven. Al die fantastische en toch moeilijke ervaringen. Tussen de regels door vinden we dat je al heel goed aanpast aan het Afrikaanse leven. We zijn benieuwd hoe jullie je lessen gaan inrichten bij de kleine kinderen maar vooral bij de wat oudere kinderen. SUCCES!!

  • 28 September 2011 - 18:51

    Dorien:

    Hoi Annelieke,

    Wat een avonturen! Leuk om te lezen en blij te zijn met mijn werkende toilet.
    Hou je taai en tot in het nieuwe jaar.

    groetjes
    Dorien

  • 01 Oktober 2011 - 00:11

    Merel:

    Hee meis,
    Leuk om je verhalen te lezen!
    Jullie maken heel wat mee.. Al een beetje meer gewend en wordt het al leuker??? Ben zo benieuwd! Leuk om ook je foto's te hebben gezien, nu heb ik er een beetje een beeld van ;) nou meis geniet ervan en ook veel succes! xxx Merel

  • 03 Oktober 2011 - 17:41

    Wibowama:

    Leuk te horen dat het langzamerhand goed gaat. Wij eten in ieder geval nooit meer maiskolven, want we weten nu wat ze daar mee doen voordat ze opgegeten worden. Geen wonder dat je diarree hebt.
    In Nederland staan er nogal eens stukjes in de kranten over Ghana en de Zeeuwse slavenhandel van 250 jaar geleden. Langs de kust bij Elmina (130 km van Accra) staan bijvoorbeeld verschillende verschillende slavenforten.
    Be happy. Geniet van je blauwe emmertje, je zwarte vrienden en het witte thuisfront en een lik van je ruwharige vriend. 4/10/2011

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke

Actief sinds 25 Juli 2011
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 41010

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 29 December 2011

Stage in Ghana

Landen bezocht: