Ziekenhuis bezoek, Huwelijksaanzoeken, Huisdieren - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annelieke Back - WaarBenJij.nu Ziekenhuis bezoek, Huwelijksaanzoeken, Huisdieren - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annelieke Back - WaarBenJij.nu

Ziekenhuis bezoek, Huwelijksaanzoeken, Huisdieren

Door: AnneliekeBack

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

29 September 2011 | Ghana, Accra

Lieve allemaal,
Allereerst mijn excuus voor alle spel fouten maar heb vaak maar even internet. Iedereen bedankt voor de leuke en lieve berichtjes. Het is echt super leuk om te lezen. Sommige van jullie hebben ge-sms’t op mijn Ghanese nummer maar ik heb het niet ontvangen. Erg jammer! Nu heb ik het even uitgezocht en het zou kunnen dat er iets voor moet dus dat heb ik er nu voorgezet. Bij deze nog een keer mijn Ghanese nummer & Nederlandse: 00233247560930 // 0620426010.


Ik heb besloten om niet per dag te schrijven maar gewoon in verhaal vorm. Dit omdat nu elke dag op elkaar lijkt. Op het moment dat we echt starten met het geven van voorlichting zal ik dag per dag schrijven.
Ik voel me gelukkig een stuk beter, begin mijn draai te vinden in het Afrikaanse leven. Elke avond ga ik rond 20:00 naar bed en ik word rond 06:00 weer wakker gemaakt. De dorpsmensen slapen niet of zomaar voor een paar uurtjes. Als ik op sta ren ik eerst naar mijn beste blauwe vriend want ja ik loop nog steeds leeg. Gelukkig is de diarree alleen s ‘ochtends. TIP: Wil je makkelijk afvallen..ga dan gewoon 2 weken naar Ghana. Ik ben in die 2 weken tijd al 6 kilo afgevallen haha.

Ik woon in Aberful en moet elke ochtend 30 minuten naar de Health center lopen. Het is een flinke wandelingen en best heuvelachtig maar de mensen maken het erg leuk. Ze roepen allemaal goede morgen en de kinderen rennen naar de kant van de weg om te zwaaien. Ik geloof dat ik wel 50 korte praatjes maak onderweg. Het is erg leuk om te zien dat de mensen zo enthousiast zijn en ik merk dat dat besmettelijk is.

Maandag zijn we met een groep vrijwilligers van de Dawn Foundation over de markt gegaan. Ze vonden dat we eens goed voorgesteld moesten worden aan de mensen. Er liep een man met een MEGAfoon over de markt voor zeker 30 minuten te roepen wie we waren en wat we kwamen doen. Marloes en ik liepen er vervolgens achter aan met een rood hoofd haha. Het was wel een beetje genat eigenlijk maar ook heel grappig want iedereen ging ons roepen en vragen hoe het was. De mensen zijn zo blij dat er buitenlanders komen naar hun dorp en er zelfs komen wonen. Een leraar legde ons vorige week uit dat voor de mensen in Ghana blanke mensen heel bijzonder zijn. Dit omdat de Ghanese heel gelovig zijn en God ook wit is dus wij zijn een soort engelen haha. Laat ze maar in die waan;)!

Het dorp is een soort grote boerderij wat inhoud dat ik kippen, hanen, geiten, schapen enz. heb rondlopen. Er zijn ook veel jonge dieren die nogal eens hun moeder kwijt raken en dan enorm gaan staan schreeuwen (ook ’s nachts). Dit geeft een soort 101 dalmatiër gevoel haha. De hanen hier zijn een beetje dement want ze gaan niet netjes bij zonsopkomst te keer maar de hele dag en nacht. Gelukkig heb ik oordopjes bij.
Met de outreach zien we ongelofelijke dingen. Zo hebben we een moeder met een tweeling gezien, de tweeling was 2 maanden en woog 2.9 kilo. Ook hebben we een vrouw met TBC gezien, ze was erg dun en in haar benen zat ontzettend veel vocht. Er zijn meisjes van 18-20 die al 2 kinderen hebben en vrouwen van 28 die er al 8 op de wereld hebben gezet. Ook zie je kindjes van 2 jaar die nog niet lopen omdat ze verkeerde of te weinig voeding krijgen. Zoals je thuis op de Unicef reclames ziet zulke dingen zie ik hier in het echt. Het is heftig om te zien en het feit dat dit soort situaties hier gewoon geaccepteerd worden is nog erger. Gelukkig heb ik mijn Zeeuwse nuchterheid en kan ik dit soort situaties ook wel relativeren.

In het dorp hebben ze trouwens een spaarbank. Er staat een tafel onder een boom en aan die tafel zitten ongeveer 4 mannen. Ook staat er een houtenbankje waar nog twee mannen op zitten. Er is 1 persoon in het drop die geld verzameld en het naar de bank brengt. Vervolgens komt die persoon naar de bank om te zeggen welke mensen hoeveel geld komen inleveren. De bank schrijft dit op en geeft ook een soort rente. Ze hebben dus een spaar systeem. Nadat alle mensen waren geweest om geld in te leveren moest al het geld goed geteld worden. Er ontstond nogal een discussie die redelijk hoog opliep met over en weer geschreeuw en slaan op de tafel. Ik kon er niks aan doen maar ik moest zo hard lachen en ik kon het bijna niet inhouden. Toen de man naast mij (die al 2 x in 2 uur tijd drugs had gebruikt in mijn bijzijn) ook begon te lachen kon ik het niet meer houden. Het was hilarisch om te zien, vooral ook omdat ik er geen word van verstond maar alleen maar druk gezwaai en boze gezichten zag. (Dit stukje speciaal voor Kees V, Hopelijk gaat het bij de Rabobank anders ;))

Op mijn kamertje heb ik regelmatig huisdieren. Ik krijg kakerlakken op bezoek die ik dan probeer te vangen. Dit gebeuren zit er vast heel hilarisch uit want het duurde laatst wel een half uur voordat ik hem te pakken had. Als ik ze nou gewoon kon dood maken maar helaas dan legen ze eitjes en heb ik straks een heleboel huisdieren. Mijn plafon is behangen met enorme spinnenwebben waar ook enorme spinnen bij horen. Hier ben ik toch wel een beetje bang voor maar ik heb me laten vertellen dat ze niet giftig zijn. Ik heb toch liever een hond..gewoon zo’n lekkere zwarte labrador in plaats van een zwarte spin haha.

De taxi hier is ook geweldig. Je verbaast je over hoeveel mensen er in een taxi kunnen. Marloes heeft al een keer bij mij op schoot moeten zitten. Gister gingen we ook weer met de taxi. Ik zat op de achterbank en hoorde ineens een keiharde soort van schreeuw. Ik schrok me rot en keek in de achterbak. Daar lag ze dan..een geitje..het avondeten van de medepassagier in de taxi. We moesten overstappen op een andere taxi. Marloes, de chauffeur en ik zaten voorin. Ik zat met mijn kont op de versnellingspook (niet heel prettig) en elke keer als hij ging schakelen moest ik mijn kont op tillen whaha. De taxi werd trouwens gestart door twee draadjes aan elkaar te binden en onderweg ging de deur van iemand achterin de auto open. De snelheidsmeters, deuren, bekleding en noem maar op zijn bijna altijd kapot. Het enige wat eigenlijk goed werkt in de radio en de toeter.

Weet je wat nou het leukste is aan dit alles..In Nederland zou je dit nooit zien en anders zou je nooit instappen maar hier maar het allemaal niet uit. De dingen die je thuis nooit zal eten of zal doen doe je hier wel en ik kan je vertellen dat het echt geweldig is! Het is hilarisch om opgepropt in een uit elkaar vallende taxi te zitten en het is hilarisch om midden in de nacht kakerlakken te vangen.

Gister zijn Marloes en ik naar het ziekenhuis in Kasoa geweest omdat Marloes zich niet goed voelde. Met de instelling van nu we erg toch zijn heb ik ook maar even een check gedaan. Het koste ons 7,50 om de dokter te zien dus dat kon er wel vanaf. We werden getest op Malaria en moesten de volgende dag onze ontlasting in leveren. Gelukkig heb ik geen Malaria. Marloes helaas wel en ze heeft nu tabletten.

Vandaag terug geweest naar het ziekenhuis om onze ontlasting in te leveren. Na een hele hoop gewacht kwam eruit dat ik er nog een huisdier bij heb in mijn ontlasting….een bacterie. Niet heel verrassend aangezien ik al 15 dagen aan de diarree ben. Ik heb een Antibioticakuur voorgeschreven gekregen waarvan ik 7 tabletten per dag moet innemen. De kuur duurt 5 dagen en ik moet mijn eigen antibioticakuur vanuit Nederland ook innemen. Voor de antibioticakuur moest ik 1,70 (euro) betalen. Verder voel ik me prima hoor!

Over de health centre heb ik natuurlijk ook een heleboel te vertellen. Er gaan zoveel dingen niet zoals het in Nederland gaat. Ik vind het zonde om hier een heel negatief verhaal te schrijven over wat er allemaal mis gaat dus dat doe ik niet.

Vandaag hebben we ons voorlichtingsprogramma van de Foundation gekregen. Dat is even slikken. Marloes en ik gaan apart van elkaar in dorpen voorlichting geven samen met een vrijwilliger. We kregen ontzettend veel formulieren waar we van alles op moeten registreren. In twee maanden tijd moeten we minimaal 6.000 mensen voorlichting hebben gegeven. Ook moeten we minimaal 30 mensen gaan trainen die nadat wij weggaan de voorlichting van ons gaan overnemen. En wij maar denken dat deze stage een makkie zou zijn. Nou deze afrikanen zijn zeker niet lui en gaan ons hard aan het werk zetten. Ik heb er zin in!

Zelf hebben we ook nog een programma opgezet om naast de dorpen ook op scholen, kerken en op de markt voorlichting te geven. Normaal geven ze de voorlichtingen aan de hand van een praatje en soms een plaatje. Marloes en ik gaan verschillende materialen aanschaffen om te voorlichting leuk te maken en te visualiseren.
Hier even een kort overzicht van hoe we het gaan aanpakken:
Kinderen van 4-6 jaar: handen wassen. Kopen: Sop, 2 bakjes, handdoeken en water.

Kinderen van 7-12 jaar: samen slogans maken over hygiëne en er zo over discussiëren. Kopen: A3 papier en viltstiften.

Kinderen van 12-15 jaar: via een balspel gaan we vragen stellen wat ze weten over voeding en hygiëne. Kopen: 6 x ballen.

Jongvolwassenen van 16-18 jaar: we gaan safe seks voorlichting geven. Dit is een lastig onderwerp hier dus we gaan het doen doormiddel van een grote ton waar ze eerst een briefje in moeten gooien over wat ze over het onderwerp weten en dan gaan we dat door middel van de briefjes bespreken. Daarna mogen ze hun mening opschrijven over wat ze van safe seks vinden en dan gaan we dat bespreken. Het is anoniem en via briefjes dus makkelijker om te praten.

In de dorpen, kerken en op de markt gaan we informatie geven via grote A3 papieren met tekeningen erop. Denk hierbij aan de schijf van vijf. Ook gaan we het over diabetes hebben en daar gaan we ook een tekening bij maken. Het sponsor geld wat ik heb gekregen word hier aan besteed. Ik heb ontzettend veel zin om aan de slag te gaan met onze manier van voorlichting geven. Maandag beginnen we met muskietennetten uit te delen.

Oohja voordat ik het vergeet. Ik heb al twee huwelijksaanzoeken gehad. Whahha echt hilarisch. Gelukkig heb ik een hele mooie ring van Wouter gekregen en denken ze allemaal dat ik getrouwd ben. Marja deze twee zullen wel gedacht hebben Nee heb ik Ja kan ik krijgen. Wees allemaal gerust ik heb NEE gezegt hahaa. Ik blijf lekker bij mijn lieve Nederlandse vriendje=)!!

Ik heb nog veel meer te vertellen maar heb niet meer zoveel tijd. Tot volgende keer maar weer!

Heel veeel liefss!
P.s Hopelijk gaat daar in NL ook alles goed!

  • 29 September 2011 - 18:54

    Mir:

    Ha Liek, hoop dat het nu lukt om een reactie geplaatst te krijgen, vorige keer heb ik het na 5 keer opgegeven.

    Wat maak jij aparte dingen mee heeeel speciaal! Die blauwe vriend nog niet kwijt, t is zonde hoop dat je snel opknapt! Sterkte voor beide! Een hond is het leukste huisdier, maar jij hebt er meerdere ontmoet inmiddels, jakkie! Ik vind je een HELD!

    Veel plezier en zet m op, t is een opgave maar zo te lezen komt t met jullie ideeen helemaal in orde.

    groetjes, Mir en Eef

  • 30 September 2011 - 09:23

    Thuisfront:

    Hallo Lief,
    Weer een prachtig verhaal, ondanks de primitieve omstandigheden maak je wel veel mee. Marloes vroeg om een broodje smos met zalm, heb een berichtje gestuurd naar haar, dat het er aan komt. 6000 mensen waar je voorlichting aan gaat geven, zijn straks allemaal vrienden die je kan toevoegen op je Hyves of faceboek. Ben blij dat het nu gaat lopen en dat je aan het werk kan. Gezien de malaria die Marloes nu opgelopen heeft, jezelf goed insmeren met DEET !! en slapen onder de klamboe.
    Groeten van ons en we zijn ontzettend trots op je !!!


  • 30 September 2011 - 15:17

    Mama Marloes:

    Hoi Annelieke,

    Kind wat moet ik schrijven/zeggen tegen je ik vind het al moeilijk om iets neer te zetten voor Marloes. Bij jou gaat dat waarschijnlijk iets makkelijker omdat hij mijn dochter niet bent die ik vreselijk mis. Maar voorlopig doen jullie het toch allemaal maar, ondanks het feit dat jullie je niet echt lekker voelen. Volgend weekend 2 nachtjes naar Accra toe LEUK voor jullie, Lekker eten en genieten en mensen kijken. Ik ben blij dat jullie elkaar hebben. Ik ben echt trots op jullie. Ik zou het daar nog geen dag uithouden. Maar jullie laten je niet kisten. Nou kind echt meer heb ik niet te zeggen. Ja de gewone dingen die je eigen moeder waarschijnlijk ook al 100x gezegd heeft BLIJVEN DRINKEN EN SMEREN. Geniet er nog van en wees er voor elkaar. Je begrijpt me wel.
    Kus mama van marloes.

  • 30 September 2011 - 15:26

    Liek/Acy:

    Uitleg bij mijn fotos

    1ste foto: Vrouw op de markt
    2de foto: Bij Marloes koken
    3de foto: Mijn kamer
    4de foto: Mijn foto's
    5de foto: Lizzy and Abigail (nurses)
    6de foto: Bordje ziekenhuis
    7de foto: Enige verpleegzaal
    8ste foto: Kindje wegen
    9de foto: Gewicht op schrijven
    10de foto: Arm op meten
    11de foto: Gegevens noteren
    12de foto: Vrouw met nekaandoening
    13de foto: Mijn eten..Banku
    14de foto: Foto's
    15de foto: Mijn douche emmer
    16de foto: Blauwe is mijn kamer
    17de foto: De douche
    18de foto: Baby;s wegen
    19de foto: De tweeling van 2 maanden en 2,9 kilo
    20ste foto: Vrouw met TBC
    21tse foto: Tweede deur int blauw is van mij.

  • 30 September 2011 - 16:06

    Oma En Opa Back:

    Hoi annelieke..
    hier gaat alles goed, en hebben al een hele week mooi weer. Leuk om iedere keer een verslag van je telezen en dat het op je blauwe vriendje na goed gaat.het is wel erg luxe daar (lach) huisdieren gratis wat wil je nog meer, wij kunnen daarvan toch geen voorstelling van geven.maar gelukkig dat je nu er een beetje gewend ben. hou je goed, tot de volgende keer.
    Veel liefs van oma en opa

  • 30 September 2011 - 18:13

    Flip En Ria:

    Lieve Annelieke,
    Je verslagen gelezen bij thuiskomst . Wat een ervaringen……. Pfpfpfpf
    Moedig hoor meisje. Vol houden…..
    Goed plan hebben jullie bedacht. Succes met deze aanpak.
    Hoop dat de antibiotica vlug zijn werk doet. Voel je je wat beter en gemakkelijker.
    Ook ik werd bijna ingeruild in de Surinaamse Bush. Een kundige gids/(schele rasta bosman ) wilde mij wel hebben in ruil voor zijn zus. Flip heeft bedankt….. Gelukkig hahaha
    Hou je taai lieverd.
    Groeten van Chiel.
    Dikke kus van ons


  • 01 Oktober 2011 - 11:39

    Wouter:

    Ha Lieverd!

    Zo zitten er al bijna weer 3 weeken op! En wat heb je al weer veel gezien! Je schrijft echt goed, en blijft me weer verbazen :). SchoonMonster en ik houden elkaar goed op de hoogte hoor!

    Naast de reacties op je verhalen zijn er echt zoveel mensen die naar je vragen, dus promoveer ik mezelf af en toe tot lopend-blog van je :P.
    Ik ben trots op je!

    Succes met jullie voorlichtings campange, de Ghanese hapjes *yum yum* en alle leuke, spannende en wellicht gekke dingen die je nog mee zal maken! Zorg uiteraard goed voor elkaar (EN DE ALLIGATOR!).

    En om niet te cliché over te komen, de groetjes van iedereen hier thuis, en nog een hele waslijst aan mensen waarvan ik je de moeite zal besparen :D

    Geniet ervan, liefs en een heeeele dikke kus van je ventje ;)

    HOU VAN JE!
    XXXXXXXXX

  • 01 Oktober 2011 - 12:25

    Annemarie:

    Hoi Annelieke,

    Wat een fantastische ervaring! Het is niet altijd een onverdeeld genoegen maar wat je nu meemaakt en ziet zal je bijblijven.
    Gelukkig dat je je blauwe vriendje wat minder nodig hebt. Nu je medicijnen krijgt zal je je waarschijnlijk snel beter gaan voelen. Leuk dat je nu 'het veld in gaat' en jullie plannen in de praktijk gaat brengen. Veel succes!
    Groetjes, Annemarie

  • 02 Oktober 2011 - 08:08

    Peter En Annemiek :

    Hoi Annelieke,
    De foto's geven een mooi beeld van jouw leven daar. Prachtige foto van de vrouw met de tweeling. Ook de foto van de vrouw met TBC raakt je gelijk. Succes verder met je belangrijke werk daar.

  • 03 Oktober 2011 - 07:50

    Wibowama:

    Hoi Hoi Annelieke, wat heftig allemaal zeg!!Ben heel blij dat je beter voelt nu.Je was echt "zielig" hoor.Wat een geweldige foto's. Je hebt leuke plannen gemaakt en hoop dat je er met plezier aan de slag kan.Geniet ervan!!! Liefs xxx Marleen en Walter

  • 03 Oktober 2011 - 08:13

    Paul & Margot:

    Hoi Annelieke, Wat een avontuur. Het kan niet anders of je leert met je ervaringen daar goed te relativeren. Als je ziet onder welke omstandiheden die mensen daar leven en dit afzet naar de omstandigheden hier. Maar goed. Ziektes krijgen gaat daar kennelijk heel gemakkelijk. A.s. zaterdag vertrek ik (Paul) naar Sulawesi en ik heb met moeten wapenen tegel gele koorts, een update tegen DTKP en ik heb de tabletten tegen malaria klaar liggen. We lezen dat je onafhankelijk van elkaar voorlichting in de bush gaat geven. Lijkt ons erg spannend en zeker niet gemakkelijk. Houdt je goed.
    Paul & Margot

  • 03 Oktober 2011 - 14:25

    Oma Vree:

    Hallo Annelieke,

    Hier dan een berichtje van Oma, ik heb net je foto's zitten bekijken. Nou dan ben ik toch beter af hier in de "zoute Viever". De wc en douche hier is een luxe vergeleken met wat jij daar hebt. Wel mooie donkere mensen en baby's met zwarte krulharen. Je bed lijkt net een wiegje, nou Oma heeft inmiddels een actieve tillift, want ja, zelf kan ik niet zoveel meer. Lieve groeten van Oma en een dikke kus !

  • 03 Oktober 2011 - 18:46

    Geert Vissers:

    Hallo,

    Ik zie dat je een reis aan het maken bent door Ghana. Ziet er super uit! Ik hoop dat jij mij met iets zou kunnen helpen.
    Ik ben een student aan de Hogeschool Inholland en volg nu een minor Community Based Tourism. Het project wat wij nu aan het doen zijn gaat over Ghana . Een gedeelte van ons onderzoek is om er achter te komen wat het beeld is wat mensen van Ghana hebben.
    Aangezien jij nu in Ghana zit ben je de perfecte kandidaat om ons helpen met het onderzoek. Wij zouden graag een aantal vragen stellen met betrekking tot Ghana.
    Hopelijk wil je ons helpen. Het zijn 18 vragen en het beantwoorden zal zo’n 10 minuten in beslag nemen. De vragen staan in het engels, maar mogen in het Nederlands beantwoord worden. De vragen inclusief antwoord kun je terug sturen naar 474205@student.inholland.nl

    Alvast heel erg bedankt.

    Groetjes,

    Geert

    1. Gender male/female

    2. Age

    3. Residence

    4. What is your profession?

    5. What is your home situation?
    - single
    - married, no children
    - married, young child(ren)
    - married, empty nest

    6. How many times have you been to Ghana?

    7. Did you visit the city or the villages in the North/South?

    8. What kind of holiday/trip did you book mostly? like:
    - luxury (5-star hotel etc.)
    - basic
    - community based tourism (staying at a local family)
    - etc.

    9. What kind of holiday/trip did you mostly use? like:
    - volunteer work
    - for work
    - holiday all-in deal
    - holiday organized by myself
    - etc.

    10. Why did you choose to go to Ghana? What was the main reason?

    11. What were your expectations of Ghana before your visit? like: -poor, - developed, -good infrastructure etc.

    12. Did those expectations come out? If not, what were the differences?

    13. Did you have/Do you have any preconceived opinions about Ghana? If yes, what are they?

    14. During this holiday/trip, what were the positive/negative aspects in Ghana?

    15. What do you think should be improved (based on those (negative) experiences etc.)?

    16. Would you visit Ghana again in the future?

    17. Would you recommend Ghana to others? Explain

    18. Have you ever heard of the Meet Africa Foundation? If yes, what can you tell us about it?

    If you would like to add anything, feel free to do.

  • 05 Oktober 2011 - 16:21

    Cees En Nonna :

    hai Annelieke, wat een prachtige foto,s. Gelukkig sta je er nog lachend op. Cees vind je toilet emmertje ontzettend luxe hahah.er zal daar wellicht geen cola zijn, maar cola en een zakje chipa doet wonderen tegen diaree. wellicht zie je het ergens in een winkeltje ofzo. we leven met jullie mee, en zo goed dat je de mensen daar kunt helpen. als je daar zit besef je pas hoe goed wij het hier hebben. Hoe kunnen wij jou sponsoren??? we blijven je volgen. liefs van ons

  • 05 Oktober 2011 - 16:25

    Cees:

    hahahhihihhihihahahahaha, ja gelukkig gaat het bij mij op de bank anders. Wellicht kan ik daar wel iets opzetten. Kun je niet voor mij nerwerken daar?????
    als ik de foto,s zo zie krijg ik spontaan heimwee. Niet naar Ghana maar naar Indonesie.Maar je doet daar goed werk, trots op je.

  • 05 Oktober 2011 - 20:50

    Wendy Mulder:

    Hey,
    Wat een verhaal weer zeg. Geweldig. De foto's zijn fantastisch, wat een spannend eten krijg je voorgeschoteld zeg. Drillende kipfilets met rode saus, spannend hoor. Benieuwd hoe zoiets smaakt, als het smaakt zoals het eruit ziet, nou.
    Ik hoop dat de antibiotica snel aanslaat en dat je gauw opknapt. Kijk uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes uit Souburg Wendy

  • 06 Oktober 2011 - 14:42

    Willianne:

    Ha Liek,

    Super zeg om je verhalen te lezen. Je maakt daar samen met Marloes een hoop mee. Wat een ervaring... vergeetje nooit meer he!!

    Nou heel veel plezier daar he!
    enne beterschap;-)

    XxX willianne

  • 07 Oktober 2011 - 21:42

    Yvonne De Ridder:

    Hoi Liek, leuk om je zo bezig te zien in Ghana! Gelukkig ben je doorgelicht en wordt de bacterie in je darmen weggejaagd! LIjkt me geen pretje daar op je potje.. Heel veel succes met alle voorlichting, we lezen/leven met je mee.
    Groetjes van Rinus en mij.

  • 08 Oktober 2011 - 19:38

    Rianne:

    Hey Annelieke,

    Wat een leuke verhalen en wat een hoop avonturen zeg. Ben ontzettend trots op je dat je dit allemaal kan, Ik let intussen tijd op je broertje, nou ik kan vertellen dat valt ook niet altijd mee. HaHaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke

Actief sinds 25 Juli 2011
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 41009

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 29 December 2011

Stage in Ghana

Landen bezocht: